Går i mycket seriösa tankar på att köpa min sedan länge tillbaka drömbil, en P1800.
Har hittat en bil som jag är intresserad av, MEN vissa frågetecken finns och jag vill rådfråga någon innan ev affär...
Bilen i fråga är från -70 och svensksåld.
Det sitter röd skinninredning i bruksskick (inga hål eller nött, dock dax för ny stoppning) Inredningen är inte original utan från en äldre utan nackstöd.
Färgen är stålblå metallic.
Motorn är en B20 från -73 med dubbla weber 40, lättat svänghjul, portad/planad topp, extraktorgrenrör, brytarlöst tändsystem och KG-kam (som en D-kam)
Följer med både 5,5tums fälgarna och en original 15" tillbehörsfälg, båda behöver ny lack annars bra skick
Det som är positivt:
Ny lack på bilen och det är snyggt gjort "av proffs" som säljaren säger
Nya kromlister utvändigt, ny grill osv
Ny vindruta och nya lister runt rutorna
Dörrarna sitter som de ska, karosskarvar ser ut att vara ok
3 ägare varav ena 77-09
B20 motorn (för min egen del!)
Motor/drivlina/overdrive funkar klanderfritt
Så till det negativa:
Har kollat upp bilen så mkt som möjligt och bla pratat med fd ägaren. Det fanns rost på bilen när han sålde den på sparklådan höger, höger framskärm vid övergången samt skärmkanter baktill i nederkant. Jag skulle tro att detta inte är utbytt utan lagat... det fanns även en del mindre rostangrepp baktill.
Bilen renoverades på 80-talet av honom till plåtren och gjordes i ordning seriöst, dock fanns rosten i sparklådan redan då vilket svetsades och gjordes i ordning av lackfirma. En tvärbalk byttes även då
Sen är som sagt inredningen inte i toppskick men ok, (går ju alltid att byta ut eftersom)
Han begär 125tkr för bilen. Törs jag köpa den? Ska försöka få tag i en lackmätare för att se hur allvarligt det är på skärmen osv.
Påverkas bilens värde mycket negativt då det inte är original inredning och den trimmade B20 motorn? Något annat jag bör tänka på? Det som lockar är att bilen utvändigt är "klar" och att jag kan koncentrera mig på insidan under vintern.
Tacksam för hjälp!
//Martin